Wersja archiwalna z dnia 2022-07-28 09:06:02
|
Opis:
Sprawę załatwia: Urząd Stanu Cywilnego Kierownik USC Z-ca Kier.USC Lokalizacja: ul Nowy Świat 3 Telefon: 412345381
Zgodnie z art. 73 p.a.s.c. akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Osoba zainteresowana, to osoba, której akt dotyczy lub osoba, która wykaże interes prawny. Postępowanie prowadzi i decyzję wydaje kierownik USC miejsca zamieszkania wnioskodawcy. W tym celu należy złożyć oryginalny odpis aktu stanu cywilnego lub kopię poświadczoną przez organ, który przechowuje księgi stanu cywilnego i jest uprawniony do wydawania z nich odpisów albo przez polską placówkę konsularną, stwierdzającą, że kopia jest zgodna z oryginałem i ma charakter dokumentu urzędowego, wydanego zgodnie z prawem miejsca wystawienia. Dokument należy złożyć wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego lub konsula. Przy wpisywaniu aktu urodzenia dodatkowo odpis aktu małżeństwa rodziców dziecka, a gdy matka nie pozostaje w ważnym związku małżeńskim - jej odpis aktu urodzenia. Jeżeli dziecko zostało uznane przez ojca - dodatkowo oświadczenie o uznaniu. Przy transkrypcji aktu małżeństwa należy dodatkowo złożyć odpisy aktów urodzeń stron.Wpisując akt zgonu osoby - dodatkowo odpis aktu urodzenia, a jeżeli dotyczy to osoby pozostającej w związku małżeńskim - odpis aktu małżeństwa. Wpisu można dokonać w stałym miejscu zamieszkania wnioskodawcy.
Wymagane dokumenty: 1. Wniosek wraz z oświadczeniem strony, że dotychczas nie występowała z wnioskiem o wpisanie aktu do Urzędów Stanu Cywilnego na terenie Polski. 2.Oryginał odpisu aktu stanu cywilnego wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego. 3. Dokument tożsamości strony.
Termin realizacji:
Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Opłaty:
Opłata skarbowa za wydanie decyzji - 50,00 zł. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać w kasie Urzędu pok. 10 lub na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Pińczowie: 20 1020 2629 0000 9802 0365 9794. Dowód wpłaty należy załączyć do podania.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Świętokrzyskiego, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie do 14 dni od daty jej otrzymania.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 września 1986 roku Prawo o aktach stanu cywilnego 2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego 3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
|