Referat FinansowyDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2012-01-23 13:37:42

Do zadań Referatu Finansowego należy:
1) W zakresie planowania i realizacji budżetu Gminy:
a) koordynacja prac związanych z planowaniem i ustalaniem projektu budżetu Gminy,
b) opracowywanie założeń do projektu budżetu Gminy,
c) opracowywanie projektu budżetu Gminy,
d) opracowywanie okresowych analiz, informacji, sprawozdań budżetowych,
e) przygotowywanie projektów zmian w budżecie,
f) kontrola planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie zgodności z budżetem Gminy,
g) prowadzenie ewidencji planu dochodów i wydatków w szczegółowości klasyfikacji budżetowej,
h) sporządzanie analiz poziomu zadłużenia Gminy,
i) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków na działalność bieżącą i inwestycyjną,
j) analiza bilansów spółek w których Gmina posiada udziały.

2) W zakresie księgowości i sprawozdawczości budżetowej Gminy:
a) prowadzenie analitycznej i syntetycznej ewidencji księgowej w zakresie planowanych dochodów i wydatków budżetowych,
b) przekazywanie środków finansowych na poszczególne konta bankowe jednostek budżetowych, zgodnie z planem i harmonogramem realizacji budżetu,
c) przyjmowanie okresowych i rocznych sprawozdań jednostkowych z realizacji dochodów i wydatków jednostek organizacyjnych,
d) przyjmowanie bilansów jednostek organizacyjnych podległych Gminie,
e) sporządzanie zmian w funduszu jednostki,
f) sporządzanie rachunków zysków i strat jednostki,
g) sporządzanie bilansu skonsolidowanego,
h) sporządzanie sprawozdań zbiorczych w zakresie całego budżetu Gminy,
i) ewidencja księgowa spłacanych i zaciągniętych przez Gminę kredytów i pożyczek,
j) sporządzanie bilansu z wykonania budżetu Gminy,
k) wstępna kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z budżetem Gminy i planami finansowymi jednostek organizacyjnych,
l) kontrola formalno- rachunkowa zgodności sprawozdań z księgami rachunkowymi i dowodami księgowymi jednostek organizacyjnych Gminy.

3) W zakresie wymiaru i księgowości podatków:
a) opracowywanie projektów uchwał w sprawie stawek podatków i opłat lokalnych,
b) prowadzenie spraw dotyczących wymiaru podatków i opłat lokalnych,
c) prowadzenie spraw dotyczących wymiaru podatku rolnego wynikających z ustawy o podatku rolnym i leśnym,
d) prowadzenie księgowości podatków i opłat,
e) sporządzanie sprawozdań z wymiaru należności z wpływów podatkowych oraz zastosowanych ulg, a także informacji o utraconych dochodach z tytułu ulg i zwolnień ustawowych,
f) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i o nie zaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych,
g) wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych oraz przekazywanie ich do egzekucji,
h) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności zgłaszania przedmiotów opodatkowania,
i) przygotowywanie wniosków, decyzji lub stanowisk w sprawie stosowania ulg w podatkach, wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, do których stosuje się przepisy ustawy – ordynacja podatkowa,
j) prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 20 lutego 2009 roku o funduszu sołeckim.
k) wydawanie zaświadczeń uprawniających do nabycia bonów paliwowych.
4) W zakresie egzekucji administracyjnej i sądowej:
a) nadzór nad egzekucją należności Urzędu,
b) tworzenie bazy materiału egzekucyjnego,
c) stosowanie środków egzekucyjnych tj. egzekucji z rachunków bankowych, z wynagrodzenia za pracę, ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego,
d) ewidencjonowanie wpłat z tytułu realizacji na tytułach wykonawczych,
e) wystawianie ponagleń, upomnień, własnych tytułów wykonawczych oraz nakładanie kar pieniężnych w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji,
f) rozpatrywanie zarzutów, zażaleń i wniosków złożonych w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji,
g) kierowanie nakazów sądowych z nadania klauzulą wykonalności do właściwych zewnętrznych organów egzekucyjnych,
h) wnioskowanie o egzekucję z nieruchomości dłużników, i) identyfikacja nieruchomości dłużników, zapisów w księgach wieczystych, rejestrach handlowych,
j) sporządzanie do sądów wniosków w sprawie wpisów, wykreśleń hipotek przymusowych, wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego.

5) W zakresie księgowości Urzędu Gminy – jednostki budżetowej:
a) obsługa finansowo- księgowa dotycząca zadań rzeczowych ujętych w planie finansowym Urzędu Gminy, zadań inwestycyjnych prowadzonych przez Gminę i funduszy celowych,
b) prowadzenie ewidencji księgowej związanej z naliczaniem wynagrodzeń z tytułu umów o pracę, umów zleceń i o dzieło, nagród, diet radnych,
c) prowadzenie rodzajowej ewidencji księgowej majątku Gminy według klasyfikacji rodzajowej środków trwałych,
d) prowadzenie rejestru podatku VAT naliczonego,
e) prowadzenie rejestru podatku VAT należnego wynikającego z faktur,
f) sporządzanie list płac,
g) naliczanie i odprowadzanie pochodnych od funduszu płac oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
h) rozliczanie poleceń wyjazdu służbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.


Powrót