Statut Gminy BejsceDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-04-05 07:27:11

Statut Gminy w Bejscach został zatwierdzony uchwałą                                                                      Nr III/ 14 /03 Rady Gminy w Bejscach z dnia 27.01.2003 roku

STATUT   GMINY

     

                                               B E J S C E

 

                                                 C Z Ę Ś Ć  I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

1. Gmina Bejsce jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie tej gminy.

 

2. Wspólnota samorządowa gminy obejmuje samorządy sołectw według załącznika nr 1 do statutu.

 

3. Gmina Bejsce położona jest w Powiecie Kazimierskim w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar o powierzchni 5774 ha.

 

4. Granice gminy Bejsce określone są na mapie stanowiącej załącznik

     nr 2 do statutu.

 

5. Siedzibą organów gminy Bejsce jest miejscowość Bejsce.

 

 

§ 2.

 

Użyte w Statucie Gminy Bejsce sformułowania oznaczają:

 

Gmina                                     - gmina Bejsce

Wójt                                        - Wójt Gminy w Bejscach .

Przewodniczący                       - Przewodniczący Rady Gminy w Bejscach.

Rada                                       - Rada Gminy w Bejscach.

Radny                                     - członek Rady Gminy.

Ustawa                                    - Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie

                                                    gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142,poz.159,

                                                    z póź. zmianami/.

Wiceprzewodniczący               -Wiceprzewodniczący Rady Gminy w Bejscach.

Urząd                                      - Urząd Gminy w Bejscach.

Statut                                      - Statut Gminy Bejsce.

 

 

 

 

 

 

§ 3.

 

1. Pieczęcią urzędową gminy jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła , zawierająca pośrodku ustalony dla godła wizerunek orła, a w otoku napis  "Urząd Gminy Bejsce".

 

                                                                § 4.

 

1. Urząd jest jednostką budżetową.

 

§ 5.

 

1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla gminy nadać obywatelstwo honorowe.

2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony gminy.

3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w tym samym trybie jak jego nadanie.

4. Zasady nadania honorowego obywatelstwa określa Rada.

 

§ 6.

 

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Wójta.

4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

 

Część II

 

Organizacja i tryb pracy Rady.

 

                                               Rozdział I

 

                                      Postanowienia ogólne

 

§ 7.

 

1. Rada jest organem inspirującym , stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.

 

§ 8.

 

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należą sprawy określone w art.18 ust.2 ustawy,

a także w innych ustawach.

3. Rada kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej.

 

§ 9.

 

W celu wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć wyspecjalizowane jednostki organizacyjne pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione w tym przedsiębiorstwa i spółki, zawiera umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami. Na tych samych zasadach Rada może współtworzyć lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.

 

§ 10.

 

1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Rady stanowią część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.

2. Działalność jednostek organizacyjnych wskazanych w ust.1 jest finansowana

z budżetu gminy. Zasady finansowania określają ustawy i uchwały Rady.

 

 

 

 

 

§ 11.

 

Relacje miedzy gminą, a przedsiębiorstwami i innymi gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

 

 

 

§ 12.

 

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy w tym prawnie wyodrębnionych zawiera załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 13.

 

1. Rada składa się z 15 radnych - ustawowy skład wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach bezpośrednich.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych  ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem ust.4.

3. Po upływie terminu  określonego w ust.2 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady. 

4.  Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady , pierwszą sesję zwołuje osoba , którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

5. Pierwszą sesje nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

6. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie    "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".

7. Ślubowanie odbywa się w ten sposób ,że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo " ślubuję".

8. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat

w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji na której są obecni.

9. Wykonywanie mandatu przez radnego rozpoczyna się po złożeniu ślubowania.

 

 

§ 14.

 

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących w trybie przewidzianym ustawą z zastrzeżeniem treści ustępu 2.

2. Jeżeli na przewodniczącego Rady zgłoszono więcej niż jednego kandydata ,

a w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów, to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata , który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.

3. Do wyboru wiceprzewodniczących ust.2 stosuje się odpowiednio.

 

 

 

 

 

 

§ 15.

 

1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania z tych spotkań organom gminy. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.

3. Radny może się zwrócić z interwencją do właściwego organu niezależnie od działań Rady czy Wójta.

4. Rada, Przewodniczący Rady i komisje mogą zlecić podjecie szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.

5. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może :

 

1/ domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających

 z postulatów i wniosków wyborców,

2/podejmować działania i składać wnioski w organach i jednostkach organizacyjnych na terenie gminy,

3/wnosić o pomoc Wójta w sprawach wynikających z działalności radnego,

a w szczególności żądać informacji o planach i realizacji zadań gospodarczych objętych budżetem , wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu jeżeli prawo tego nie zabrania.

 

§ 16.

 

1. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady.          Rada podejmuje uchwałę po zapoznaniu się ze stanowiskiem przewodniczącego. Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.

2. Przewodniczący powiadamia zakład pracy o nie wyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym .

 

§ 17.

 

1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność u Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

 

 

 

§ 18.

 

Radnym przysługują diety w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę

w odrębnych uchwałach.

 

§ 19.

 

1. Radni mogą tworzyć kluby oparte na zasadzie politycznej lub przedmiocie zainteresowań.

2. Fakt powstania klubu radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu, który prowadzi rejestr klubów. W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz władze reprezentujące klub. W przypadku zmiany składu klubu  jego władze zobowiązane są do jak najszybszego  poinformowania o tym przewodniczącego.

3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych.

4. Kluby radnych są ciałami działającymi w ramach Rady.

5. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu.

Regulamin klubu nie  może  być sprzeczny z  niniejszym  statutem.

 

§ 20.

 

1. Kluby radnych maja prawo do inicjatywy uchwałodawczej  oraz do składania  interpelacji na zasadach ustalonych w statucie.

2. Do współdziałania klubów radnych z organami wewnętrznymi Rady          przepisy § 27 ust.1 i 2 pkt. 1 i 2 statutu stosuje się odpowiednio.

3. Stanowisko Klubu radnych może być przedstawione na sesji Rady przez jego przedstawiciela.

 

§ 21.

 

Kluby radnych mogą występować do biura Rady o nieodpłatne udostępnienie sal lub innych pomieszczeń w Urzędzie w celu odbycia posiedzenia.

 

§ 22.

 

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.

2. Przewodniczący Rady zawiadamia o zwołaniu sesji przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych co najmniej na 7 dni przed terminem.

3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy ma prawo głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady oraz prawo składania wniosków i interpelacji.

 

4.  Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.

 

                                               ROZDZIAŁ  II

 

Przewodniczący Rady Gminy i komisje.

 

§ 23.

 

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

2. W ramach organizowania pracy Rady przewodniczący w szczególności :

a/ ustala porządek obrad Rady,

b/ zwołuje sesje Rady,

c/ koordynuje pracę komisji,

d/ pełni dyżury w określonych terminach i godzinach.

3. W ramach prowadzenia obrad Rady przewodniczący w szczególności:

a/ otwiera sesje,

b/ przewodniczy obradom,

c/ zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał oraz podpisuje

    uchwały Rady,

d/ zamyka sesje.

4. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

 

§ 24.

 

1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje problemowe ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Przewodniczących komisji i ich zastępców wybiera Rada ze swego grona. Przeprowadza się odrębne głosowanie w celu wybrania dla każdej komisji przewodniczącego komisji i zastępcy przewodniczącego komisji. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.

3. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego komisji.

4. Komisje przedkładają Radzie roczne plany pracy do zatwierdzenia.

5. Sprawozdania z realizacji rocznych planów pracy jak również z całokształtu działalności komisje przedkładają Radzie w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu okresu realizacji planu.

6. Z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej zakres i regulamin pracy pozostałych komisji określają odrębne uchwały Rady.

 

 

 

§ 25.

 

1. Rada powołuje komisje stałe wymienione w załączniku  nr 4 do statutu.

2. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.

3. Działalność komisji wygasa z upływem kadencji Rady.

 

§ 26.

 

1. Do zadań komisji stałych należy w szczególności :

1/ stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

2/ kontrola Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy jak również jednostek pomocniczych w zakresie kompetencji danej komisji określonych

w jej regulaminie,

3/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji,

    a w szczególności przez Radę, Wójta i członków komisji,

4/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie              projektów uchwał,

5/ kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji określonych w jej regulaminie,

6/ badanie terminowości załatwiania przez Wójta i administrację samorządową postulatów , wniosków i skarg mieszkańców w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie,

7/ badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta

     i administrację samorządową w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.

 

 

2. Komisja Rewizyjna jest głównym organem kontroli działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych. Opiniuje wykonanie budżetu gminy

i w tym celu występuje z umotywowanym wnioskiem  do Rady po uprzednim zaopiniowaniu go przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.

3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych także przez Przewodniczącego Rady.

 

§ 27.

 

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust.1 następuje poprzez :

1/ wspólne posiedzenia komisji, którym przewodniczy jeden

   z przewodniczących komisji lub zastępcą, wybrany na wspólnym posiedzeniu,

2/ udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3/ powoływanie wspólnej podkomisji do rozwiązywania określonych problemów której powinien przewodniczyć przewodniczący lub zastępca przewodniczącego jednej z komisji, która brała udział w powołaniu podkomisji jeżeli wchodzi w jej skład.

    Komisje które powołały wspólną podkomisję wybierają jej przewodniczącego.

3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

4. Zasada jest , iż każda komisja powołuje zespół kontrolny w składzie trzech członków, któremu przewodniczy przewodniczący komisji lub jego zastępca.

Powrót