Wersja archiwalna z dnia 2007-11-27 07:42:07
|
Statut Gminy w Bejscach został zatwierdzony uchwałą Nr III/ 14 /03 Rady Gminy w Bejscach z dnia 27.01.2003 roku
STATUT GMINY 
B E J S C E
C Z Ę Ś Ć I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Gmina Bejsce jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie tej gminy.
2. Wspólnota samorządowa gminy obejmuje samorządy sołectw według załącznika nr 1 do statutu.
3. Gmina Bejsce położona jest w Powiecie Kazimierskim w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar o powierzchni 5774 ha.
4. Granice gminy Bejsce określone są na mapie stanowiącej załącznik
nr 2 do statutu.
5. Siedzibą organów gminy Bejsce jest miejscowość Bejsce.
§ 2.
Użyte w Statucie Gminy Bejsce sformułowania oznaczają:
Gmina - gmina Bejsce
Wójt - Wójt Gminy w Bejscach .
Przewodniczący - Przewodniczący Rady Gminy w Bejscach.
Rada - Rada Gminy w Bejscach.
Radny - członek Rady Gminy.
Ustawa - Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142,poz.159,
z póź. zmianami/.
Wiceprzewodniczący -Wiceprzewodniczący Rady Gminy w Bejscach.
Urząd - Urząd Gminy w Bejscach.
Statut - Statut Gminy Bejsce.
§ 3.
1. Pieczęcią urzędową gminy jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła , zawierająca pośrodku ustalony dla godła wizerunek orła, a w otoku napis "Urząd Gminy Bejsce".
§ 4.
1. Urząd jest jednostką budżetową.
§ 5.
1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla gminy nadać obywatelstwo honorowe.
2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony gminy.
3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w tym samym trybie jak jego nadanie.
4. Zasady nadania honorowego obywatelstwa określa Rada.
§ 6.
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Wójta.
4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Część II
Organizacja i tryb pracy Rady.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 7.
1. Rada jest organem inspirującym , stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.
§ 8.
1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należą sprawy określone w art.18 ust.2 ustawy,
a także w innych ustawach.
3. Rada kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej.
§ 9.
W celu wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć wyspecjalizowane jednostki organizacyjne pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione w tym przedsiębiorstwa i spółki, zawiera umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami. Na tych samych zasadach Rada może współtworzyć lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.
§ 10.
1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Rady stanowią część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.
2. Działalność jednostek organizacyjnych wskazanych w ust.1 jest finansowana
z budżetu gminy. Zasady finansowania określają ustawy i uchwały Rady.
§ 11.
Relacje miedzy gminą, a przedsiębiorstwami i innymi gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.
§ 12.
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy w tym prawnie wyodrębnionych zawiera załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
§ 13.
1. Rada składa się z 15 radnych - ustawowy skład wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach bezpośrednich.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem ust.4.
3. Po upływie terminu określonego w ust.2 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
4. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady , pierwszą sesję zwołuje osoba , którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.
5. Pierwszą sesje nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
6. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".
7. Ślubowanie odbywa się w ten sposób ,że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo " ślubuję".
8. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat
w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji na której są obecni.
9. Wykonywanie mandatu przez radnego rozpoczyna się po złożeniu ślubowania.
§ 14.
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących w trybie przewidzianym ustawą z zastrzeżeniem treści ustępu 2.
2. Jeżeli na przewodniczącego Rady zgłoszono więcej niż jednego kandydata ,
a w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów, to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata , który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.
3. Do wyboru wiceprzewodniczących ust.2 stosuje się odpowiednio.
§ 15.
1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.
2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania z tych spotkań organom gminy. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.
3. Radny może się zwrócić z interwencją do właściwego organu niezależnie od działań Rady czy Wójta.
4. Rada, Przewodniczący Rady i komisje mogą zlecić podjecie szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.
5. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może :
1/ domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających
z postulatów i wniosków wyborców,
2/podejmować działania i składać wnioski w organach i jednostkach organizacyjnych na terenie gminy,
3/wnosić o pomoc Wójta w sprawach wynikających z działalności radnego,
a w szczególności żądać informacji o planach i realizacji zadań gospodarczych objętych budżetem , wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu jeżeli prawo tego nie zabrania.
§ 16.
1. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada podejmuje uchwałę po zapoznaniu się ze stanowiskiem przewodniczącego. Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.
2. Przewodniczący powiadamia zakład pracy o nie wyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym .
§ 17.
1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność u Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
§ 18.
Radnym przysługują diety w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę
w odrębnych uchwałach.
§ 19.
1. Radni mogą tworzyć kluby oparte na zasadzie politycznej lub przedmiocie zainteresowań.
2. Fakt powstania klubu radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu, który prowadzi rejestr klubów. W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz władze reprezentujące klub. W przypadku zmiany składu klubu jego władze zobowiązane są do jak najszybszego poinformowania o tym przewodniczącego.
3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych.
4. Kluby radnych są ciałami działającymi w ramach Rady.
5. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu.
Regulamin klubu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
§ 20.
1. Kluby radnych maja prawo do inicjatywy uchwałodawczej oraz do składania interpelacji na zasadach ustalonych w statucie.
2. Do współdziałania klubów radnych z organami wewnętrznymi Rady przepisy § 27 ust.1 i 2 pkt. 1 i 2 statutu stosuje się odpowiednio.
3. Stanowisko Klubu radnych może być przedstawione na sesji Rady przez jego przedstawiciela.
§ 21.
Kluby radnych mogą występować do biura Rady o nieodpłatne udostępnienie sal lub innych pomieszczeń w Urzędzie w celu odbycia posiedzenia.
§ 22.
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.
2. Przewodniczący Rady zawiadamia o zwołaniu sesji przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych co najmniej na 7 dni przed terminem.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy ma prawo głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady oraz prawo składania wniosków i interpelacji.
4. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.
ROZDZIAŁ II
Przewodniczący Rady Gminy i komisje.
§ 23.
1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.
2. W ramach organizowania pracy Rady przewodniczący w szczególności :
a/ ustala porządek obrad Rady,
b/ zwołuje sesje Rady,
c/ koordynuje pracę komisji,
d/ pełni dyżury w określonych terminach i godzinach.
3. W ramach prowadzenia obrad Rady przewodniczący w szczególności:
a/ otwiera sesje,
b/ przewodniczy obradom,
c/ zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał oraz podpisuje
uchwały Rady,
d/ zamyka sesje.
4. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
§ 24.
1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje problemowe ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Przewodniczących komisji i ich zastępców wybiera Rada ze swego grona. Przeprowadza się odrębne głosowanie w celu wybrania dla każdej komisji przewodniczącego komisji i zastępcy przewodniczącego komisji. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.
3. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego komisji.
4. Komisje przedkładają Radzie roczne plany pracy do zatwierdzenia.
5. Sprawozdania z realizacji rocznych planów pracy jak również z całokształtu działalności komisje przedkładają Radzie w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu okresu realizacji planu.
6. Z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej zakres i regulamin pracy pozostałych komisji określają odrębne uchwały Rady.
§ 25.
1. Rada powołuje komisje stałe wymienione w załączniku nr 4 do statutu.
2. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.
3. Działalność komisji wygasa z upływem kadencji Rady.
§ 26.
1. Do zadań komisji stałych należy w szczególności :
1/ stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
2/ kontrola Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy jak również jednostek pomocniczych w zakresie kompetencji danej komisji określonych
w jej regulaminie,
3/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji,
a w szczególności przez Radę, Wójta i członków komisji,
4/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
5/ kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji określonych w jej regulaminie,
6/ badanie terminowości załatwiania przez Wójta i administrację samorządową postulatów , wniosków i skarg mieszkańców w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie,
7/ badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta
i administrację samorządową w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.
2. Komisja Rewizyjna jest głównym organem kontroli działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych. Opiniuje wykonanie budżetu gminy
i w tym celu występuje z umotywowanym wnioskiem do Rady po uprzednim zaopiniowaniu go przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych także przez Przewodniczącego Rady.
§ 27.
1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.
2. Realizacja postanowienia zawartego w ust.1 następuje poprzez :
1/ wspólne posiedzenia komisji, którym przewodniczy jeden
z przewodniczących komisji lub zastępcą, wybrany na wspólnym posiedzeniu,
2/ udostępnianie własnych opracowań i analiz,
3/ powoływanie wspólnej podkomisji do rozwiązywania określonych problemów której powinien przewodniczyć przewodniczący lub zastępca przewodniczącego jednej z komisji, która brała udział w powołaniu podkomisji jeżeli wchodzi w jej skład.
Komisje które powołały wspólną podkomisję wybierają jej przewodniczącego.
3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
|