Statut Gminy BejsceDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-02-06 07:28:47

Statut Gminy w Bejscach został zatwierdzony uchwałą                                                                      Nr III/ 14 /03 Rady Gminy w Bejscach z dnia 27.01.2003 roku

STATUT   GMINY

     

                                               B E J S C E

 

                                                 C Z Ę Ś Ć  I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

1. Gmina Bejsce jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie tej gminy.

 

2. Wspólnota samorządowa gminy obejmuje samorządy sołectw według załącznika nr 1 do statutu.

 

3. Gmina Bejsce położona jest w Powiecie Kazimierskim w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar o powierzchni 5774 ha.

 

4. Granice gminy Bejsce określone są na mapie stanowiącej załącznik

     nr 2 do statutu.

 

5. Siedzibą organów gminy Bejsce jest miejscowość Bejsce.

 

 

§ 2.

 

Użyte w Statucie Gminy Bejsce sformułowania oznaczają:

 

Gmina                                     - gmina Bejsce

Wójt                                        - Wójt Gminy w Bejscach .

Przewodniczący                       - Przewodniczący Rady Gminy w Bejscach.

Rada                                       - Rada Gminy w Bejscach.

Radny                                     - członek Rady Gminy.

Ustawa                                    - Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie

                                                    gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142,poz.159,

                                                    z póź. zmianami/.

Wiceprzewodniczący               -Wiceprzewodniczący Rady Gminy w Bejscach.

Urząd                                      - Urząd Gminy w Bejscach.

Statut                                      - Statut Gminy Bejsce.

 

 

 

 

 

 

§ 3.

 

1. Pieczęcią urzędową gminy jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła , zawierająca pośrodku ustalony dla godła wizerunek orła, a w otoku napis  "Urząd Gminy Bejsce".

 

                                                                § 4.

 

1. Urząd jest jednostką budżetową.

 

§ 5.

 

1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla gminy nadać obywatelstwo honorowe.

2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony gminy.

3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w tym samym trybie jak jego nadanie.

4. Zasady nadania honorowego obywatelstwa określa Rada.

 

§ 6.

 

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Wójta.

4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

 

Część II

 

Organizacja i tryb pracy Rady.

 

                                               Rozdział I

 

                                      Postanowienia ogólne

 

§ 7.

 

1. Rada jest organem inspirującym , stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.

 

§ 8.

 

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należą sprawy określone w art.18 ust.2 ustawy,

a także w innych ustawach.

3. Rada kontroluje działalność Wójta , gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej.

 

§ 9.

 

W celu wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć wyspecjalizowane jednostki organizacyjne pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione w tym przedsiębiorstwa i spółki, zawiera umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami. Na tych samych zasadach Rada może współtworzyć lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.

 

§ 10.

 

1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Rady stanowią część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.

2. Działalność jednostek organizacyjnych wskazanych w ust.1 jest finansowana

z budżetu gminy. Zasady finansowania określają ustawy i uchwały Rady.

 

 

 

 

 

§ 11.

 

Relacje miedzy gminą, a przedsiębiorstwami i innymi gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

 

 

 

§ 12.

 

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy w tym prawnie wyodrębnionych zawiera załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

§ 13.

 

1. Rada składa się z 15 radnych - ustawowy skład wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach bezpośrednich.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych  ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem ust.4.

3. Po upływie terminu  określonego w ust.2 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady. 

4.  Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady , pierwszą sesję zwołuje osoba , którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.

5. Pierwszą sesje nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

6. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie    "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców".

7. Ślubowanie odbywa się w ten sposób ,że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo " ślubuję".

8. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat

w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji na której są obecni.

9. Wykonywanie mandatu przez radnego rozpoczyna się po złożeniu ślubowania.

 

 

§ 14.

 

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących w trybie przewidzianym ustawą z zastrzeżeniem treści ustępu 2.

2. Jeżeli na przewodniczącego Rady zgłoszono więcej niż jednego kandydata ,

a w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów, to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata , który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.

3. Do wyboru wiceprzewodniczących ust.2 stosuje się odpowiednio.

 

 

 

 

 

 

§ 15.

 

1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania z tych spotkań organom gminy. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.

3. Radny może się zwrócić z interwencją do właściwego organu niezależnie od działań Rady czy Wójta.

4. Rada, Przewodniczący Rady i komisje mogą zlecić podjecie szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.

5. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może :

 

1/ domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających

 z postulatów i wniosków wyborców,

2/podejmować działania i składać wnioski w organach i jednostkach organizacyjnych na terenie gminy,

3/wnosić o pomoc Wójta w sprawach wynikających z działalności radnego,

a w szczególności żądać informacji o planach i realizacji zadań gospodarczych objętych budżetem , wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu jeżeli prawo tego nie zabrania.

 

§ 16.

 

1. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady.          Rada podejmuje uchwałę po zapoznaniu się ze stanowiskiem przewodniczącego. Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.

2. Przewodniczący powiadamia zakład pracy o nie wyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym .

 

§ 17.

 

1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność u Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

 

 

 

§ 18.

 

Radnym przysługują diety w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę

w odrębnych uchwałach.

 

§ 19.

 

1. Radni mogą tworzyć kluby oparte na zasadzie politycznej lub przedmiocie zainteresowań.

2. Fakt powstania klubu radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu, który prowadzi rejestr klubów. W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz władze reprezentujące klub. W przypadku zmiany składu klubu  jego władze zobowiązane są do jak najszybszego  poinformowania o tym przewodniczącego.

3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych.

4. Kluby radnych są ciałami działającymi w ramach Rady.

5. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu.

Regulamin klubu nie  może  być sprzeczny z  niniejszym  statutem.

 

§ 20.

 

1. Kluby radnych maja prawo do inicjatywy uchwałodawczej  oraz do składania  interpelacji na zasadach ustalonych w statucie.

2. Do współdziałania klubów radnych z organami wewnętrznymi Rady          przepisy § 27 ust.1 i 2 pkt. 1 i 2 statutu stosuje się odpowiednio.

3. Stanowisko Klubu radnych może być przedstawione na sesji Rady przez jego przedstawiciela.

 

§ 21.

 

Kluby radnych mogą występować do biura Rady o nieodpłatne udostępnienie sal lub innych pomieszczeń w Urzędzie w celu odbycia posiedzenia.

 

§ 22.

 

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.

2. Przewodniczący Rady zawiadamia o zwołaniu sesji przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych co najmniej na 7 dni przed terminem.

3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy ma prawo głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady oraz prawo składania wniosków i interpelacji.

 

4.  Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.

 

                                               ROZDZIAŁ  II

 

Przewodniczący Rady Gminy i komisje.

 

§ 23.

 

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

2. W ramach organizowania pracy Rady przewodniczący w szczególności :

a/ ustala porządek obrad Rady,

b/ zwołuje sesje Rady,

c/ koordynuje pracę komisji,

d/ pełni dyżury w określonych terminach i godzinach.

3. W ramach prowadzenia obrad Rady przewodniczący w szczególności:

a/ otwiera sesje,

b/ przewodniczy obradom,

c/ zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał oraz podpisuje

    uchwały Rady,

d/ zamyka sesje.

4. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

 

§ 24.

 

1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje problemowe ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Przewodniczących komisji i ich zastępców wybiera Rada ze swego grona. Przeprowadza się odrębne głosowanie w celu wybrania dla każdej komisji przewodniczącego komisji i zastępcy przewodniczącego komisji. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji.

3. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego komisji.

4. Komisje przedkładają Radzie roczne plany pracy do zatwierdzenia.

5. Sprawozdania z realizacji rocznych planów pracy jak również z całokształtu działalności komisje przedkładają Radzie w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu okresu realizacji planu.

6. Z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej zakres i regulamin pracy pozostałych komisji określają odrębne uchwały Rady.

 

 

 

§ 25.

 

1. Rada powołuje komisje stałe wymienione w załączniku  nr 4 do statutu.

2. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.

3. Działalność komisji wygasa z upływem kadencji Rady.

 

§ 26.

 

1. Do zadań komisji stałych należy w szczególności :

1/ stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

2/ kontrola Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy jak również jednostek pomocniczych w zakresie kompetencji danej komisji określonych

w jej regulaminie,

3/ opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji,

    a w szczególności przez Radę, Wójta i członków komisji,

4/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie              projektów uchwał,

5/ kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji określonych w jej regulaminie,

6/ badanie terminowości załatwiania przez Wójta i administrację samorządową postulatów , wniosków i skarg mieszkańców w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie,

7/ badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta

     i administrację samorządową w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.

 

 

2. Komisja Rewizyjna jest głównym organem kontroli działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych. Opiniuje wykonanie budżetu gminy

i w tym celu występuje z umotywowanym wnioskiem  do Rady po uprzednim zaopiniowaniu go przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.

3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych także przez Przewodniczącego Rady.

 

§ 27.

 

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust.1 następuje poprzez :

1/ wspólne posiedzenia komisji, którym przewodniczy jeden

   z przewodniczących komisji lub zastępcą, wybrany na wspólnym posiedzeniu,

2/ udostępnianie własnych opracowań i analiz,

3/ powoływanie wspólnej podkomisji do rozwiązywania określonych problemów której powinien przewodniczyć przewodniczący lub zastępca przewodniczącego jednej z komisji, która brała udział w powołaniu podkomisji jeżeli wchodzi w jej skład.

    Komisje które powołały wspólną podkomisję wybierają jej przewodniczącego.

3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

4. Zasada jest , iż każda komisja powołuje zespół kontrolny w składzie trzech członków, któremu przewodniczy przewodniczący komisji lub jego zastępca.

5. Każda komisja ma prawo powołać podkomisję do rozwiązywania określonych problemów ustalając jej skład osobowy i przedmiot działania.

     Podkomisji przewodniczy przewodniczący komisji lub jego zastępca.

 

§ 28.

 

1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które należą do jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej polowa składu komisji w tym przewodniczący lub zastępca przewodniczącego komisji.

 

2. W zakresie swoich zadań komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Głosowanie tajne może być przeprowadzone na wniosek członka komisji przyjęty w jawnym głosowaniu. Przepisy § 36 ust.3, § 55 ust,1, § 56, § 57 oraz § 58 stosuje się odpowiednio.

 

3. Przepis ust.2 stosuje się do wspólnej komisji, podkomisji i zespołu kontrolnego.

 

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu

i Przewodniczącemu Rady. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek 1/3 jej członków. Ustalone zasady zwoływania komisji, stosuje się do wspólnej komisji , podkomisji i zespołu kontrolnego.

 

5. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb.

 

6. Przepis ust.5 stosuje się do wspólnej komisji, podkomisji i zespołu kontrolnego. 

 

§ 29.

 

1. Do zakresu czynności przewodniczącego komisji należy :

1/ reprezentowanie komisji wobec Rady i Wójta, a także na zewnątrz,

2/ opracowywanie rocznego planu pracy i rocznego planu kontroli oraz czuwanie nad ich realizacją,

3/ przedkładanie Radzie sprawozdania z realizacji planów o których mowa

w pkt 2 w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu okresu realizacji planów,

4/ podział pracy między członków komisji,

5/ podpisywanie korespondencji komisji,

6/ załatwianie innych spraw określonych w niniejszym statucie lub innych uchwałach Rady jeżeli zastrzeżono je wyłącznie dla przewodniczącego komisji.

2. Przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego wspólnej komisji , podkomisji i zespołu kontrolnego.

 

§ 30.

 

1. Z każdego posiedzenia komisji i podkomisji sporządza się protokół, który powinien zawierać :

1/ numer , datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3/ nazwiska nieobecnych członków komisji / usprawiedliwionych

    i nieusprawiedliwionych / oraz nazwiska osób zaproszonych na posiedzenie,

4/ stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5/ zatwierdzony porządek obrad,

6/ przebieg posiedzenia komisji, streszczenie dyskusji, teksty zgłoszonych

i uchwalonych wniosków, uchwałę komisji,

7/ czas trwania posiedzenia,

8/ podpisy przewodniczącego komisji i protokolanta.

 

2. Protokoły i uchwały numeruje się cyframi arabskimi.

3. Nowa numeracja rozpoczyna się od momentu powołania komisji , a kończy

     w momencie upływu kadencji Rady lub wcześniejszego rozwiązania komisji 

     przed upływem kadencji.

4. Protokoły komisji oraz materiały przechowywane są w biurze Rady w taki      

     sposób , aby każdy radny i osoba upoważniona miała dostęp do nich

     w  godzinach urzędowania biura.

 

§ 31.

 

1. Przez właściwą komisję Rady rozumie się komisję stałą lub doraźną, do której zakresu działania należy wyłącznie rozpatrywana sprawa.

2. Jeżeli rozpatrywana sprawa należy do zakresu działania więcej niż jednej komisji , to wiodącą komisją jest ta komisja,do której w większym zakresie niż do poszczególnych pozostałych komisji ona należy.

 

 

§ 32.

 

Obowiązkiem radnego jest uczestniczyć w pracach Rady i komisji oraz instytucji samorządowych do których został wybrany lub desygnowany.

 

 

ROZDZIAŁ  III

 

Przygotowanie sesji Rady.

 

§ 33.

 

1. Przewodniczący przygotowuje sesje Rady / sesje zwyczajne/.

2. Przewodniczący Rady zwraca się do przewodniczących komisji Rady , Wójta oraz przewodniczących organów jednostek pomocniczych gminy

z wnioskiem  o wskazanie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej sesji.

3. Radny może wystąpić z wnioskiem o włączenie do porządku sesji projektu uchwał  zachowując tryb przewidziany w § 52 statutu.

4. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad , miejsce , dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.

 

§ 34.

 

1. Ramowy porządek obrad Rady na sesji powinien być następujący:

1/ zatwierdzenie porządku obrad,

2/ przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji Rady,

3/ informacje i komunikaty przewodniczącego,

4/ informacja o bieżącej pracy Wójta między sesjami i wykonaniu uchwał Rady,

5/ uchwały, sprawy problemowe i sprawozdania,

6/ interpelacje i zapytania,

7/ wolne wnioski,

8/ komunikaty / biura Rady o terminach posiedzeń komisji , dacie następnej sesji Rady itp./.

2. Sprawy nie objęte porządkiem obrad można zgłaszać na piśmie przed posiedzeniem. Podlegają one rozpatrzeniu po wyczerpaniu porządku dziennego, chyba że, Rada bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady uchwali natychmiastowe ich rozpatrzenie.

 

 

 

§ 35.

 

1. Sesje Rady zwołuje przewodniczący w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż      raz na kwartał.

2. O zwołaniu sesji powiadamia się radnych co najmniej na 7 dni przed terminem. Wraz z zawiadomieniem radni otrzymują projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.

 

3. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przewodniczący zwołuje sesję nadzwyczajną bez zachowania wymogów określonych w ust.2.

4. Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję nadzwyczajną  w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołaniu sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.2 w zdaniu drugim.

 

 

                                               ROZDZIAŁ  IV

 

O b r a d y.

 

§ 36.

 

1. Obrady Rady są jawne.

      Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie 

     obwieszczeń  : termin , miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed 

     sesją.

2. Publiczność oraz prasa mają prawo przebywać na sesji tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

3. Rada wyłącza jawność obrad w przypadku gdy rozstrzyga sprawy objęte tajemnicą państwową.

4. Po ogłoszeniu tajności obrad przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie wchodzące w skład Rady z wyjątkiem Wójta i Sekretarza.

5. Radny nie może ujawnić treści obrad objętych tajnością bez pisemnej zgody przewodniczącego.

 

§ 37.

 

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń.

     W tym ostatnim przypadku powodem przedłużenia sesji może być  

     niewyczerpanie porządku obrad . Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia 

     odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 34 statutu.

 

 

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum , przewodniczący przerywa sesję

i wyznacza nowy termin. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad wpisuje się do protokołu.

 

§ 38.

 

1. Sesję otwiera przewodniczący lub w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący formułą " otwieram sesję Rady Gminy w Bejscach". W trakcie sesji przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom wiceprzewodniczącemu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad / quorum / przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.

      Z wnioskiem o dokonanie zmiany porządku obrad może wystąpić każdy radny  

      oraz wójt.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

§ 39.

 

1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.

W uzasadnionych przypadkach przy zapytaniu czy są sprzeciwy może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3.   Czas wystąpienia przewodniczącego komisji / sprawozdawcy / i wójta jest nieograniczony , chyba że przewodniczący Rady postanowi inaczej.

Radny , który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, zgłasza ten fakt wpisując się na listę mówców.

Jeżeli Rada nie postanowi inaczej wystąpienie radnego nie może przekroczyć

5 minut.

4. Oprócz zabrania głosu , radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekroczyć 1 minuty.

5. Zabranie głosu" ad vocem" odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.

Radny ma prawo do jednej wypowiedzi jednominutowej w jednym punkcie porządku obrad.

6. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.

7. Przewodniczący może udzielić głosu mieszkańcom gminy nie będącym radnymi. Przepis § 45 stosuje się odpowiednio.

 

 

 

§ 40.

 

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie  radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji przewodniczący przywołuje radnego " do porządku", gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu   głos.

Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust.2 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

 

§ 41.

 

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1/ numer , datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3/ nazwiska nieobecnych radnych i Wójta / usprawiedliwionych

    i nieusprawiedliwionych / oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie

z Urzędu,

4/ stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5/ zatwierdzony porządek obrad,

6/ przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych

i uchwalonych wniosków,

7/ czas trwania posiedzenia,

8/ podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.

Uwagi do protokółu radni zgłaszają na piśmie do Biura Rady najwcześniej po upływie 14 dni licząc od dnia odbycia posiedzenia , na którym sporządzono protokół, aż do najbliższego posiedzenia Rady, na którym przewodniczący

w trakcie realizacji porządku obrad zgłosił wniosek w sprawie zatwierdzenia protokółu z poprzedniej sesji.

Wszystkie uwagi zgłoszone przez radnych w wyżej wymienionym okresie powinny być uwzględnione w załącznikach do protokołu zawierających sprostowania bądź uzupełnienia jego pierwotnego tekstu.

 

 

 

 

 

 

§ 42.

 

1. Kopie protokołu powinny być w ciągu 14 dni od odbycia posiedzenia Rady przesłane do Wójta.

2. Wyciągi z protokołu Wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady.

4. Uchwały podjęte przez Radę muszą być przekazane Wójtowi w ciągu 3 dni          po posiedzeniu.

 

§ 43.

 

Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę " Zamykam sesję Rady Gminy w Bejscach".

 

                                              ROZDZIAŁ  V

 

Uprawnienia radnego na sesji Rady.

 

§ 44.

 

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne , których przedmiotem mogą być w szczególności:

1/ sprawdzenie quorum,

2/ zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

3/ zakończenie dyskusji,

4/ ograniczenie liczby dyskutantów / taki wniosek nie może dotyczyć   

  wypowiedzi przewodniczących komisji , sprawozdawcy i wójta,

5/  tajne głosowanie lub głosowanie imienne,

6/  przeliczenie głosów,

7/  uchwalenie tajności obrad.

2. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.

 

§ 45.

 

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie " wolne wnioski". Wniosek powinien być przedłożony przewodniczącemu na piśmie lub zgłoszony ustnie / w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji/ i krótko uzasadniony.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat , sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

 

                                             ROZDZIAŁ  VI

 

Interpelacje radnych.

 

§ 46.

 

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu.

Adresatem interpelacji jest Wójt.

2. Interpelacje składa się w Biurze Rady lub na sesji w punkcie " interpelacje

i zapytania".

Powinna ona zawierać przedstawienie  stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania skierowane do Wójta.

 

§ 47.

 

1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie

    w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu , który w punkcie " interpelacje

i zapytania" informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach

    i otrzymanych odpowiedziach.

2. Radny ma prawo do poinformowania Rady czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie.

Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację , że nie zadawala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji , Rada na wniosek interpelującego może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

 

§ 48.

 

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych , gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się na piśmie w Biurze Rady lub ustnie w punkcie " interpelacje i zapytania".

2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie wójt może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego. Tryb ten odnosi się także do interpelacji.

3. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni do Biura Rady.

 

 

 

4. Biuro Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w których powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach.

Do obowiązków pracowników Biura Rady należy zawiadomienie radnych

o wpływających odpowiedziach na interpelacje lub zapytania.

 

 

                                             ROZDZIAŁ  VII

 

U c h w a ł y.

 

§ 49.

 

1. Rada na sesji podejmuje uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.

 

§ 50.

 

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi :

1/ tytuł, datę, numer,

2/ podstawę prawną,

3/ ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych

   za nadzór nad jej realizacją,

4/ przepisy przejściowe i derogacyjne,

5/ uzasadnienie.

2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący jeżeli przewodniczył obradom.

3. Przewodniczący określa tryb rozpowszechniania uchwał Rady.

4. Biuro Rady przekazuje uchwały Wójtowi w celu realizacji.

 

§ 51.

 

1. Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.

2. Rada może z uzasadnionych powodów podjętą uchwałę uchylić.

 

§ 52.

 

1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić radny , klub radnych, Wójt, komisje Rady, a także sołtys.

2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 50 powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady w celu umieszczenia odpowiedniego punktu porządku obrad. Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do odpowiedniej komisji Rady, a także Wójtowi w celu uzyskania opinii.

 

3. Opinia o której mowa w ust.2 będzie odczytana na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

4. Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust.2 radny lub Wójt może wnieść o odesłanie w celu zaopiniowania.

Wniosek taki przewodniczący poddaje pod głosowanie.

Odrzucenie przez Radę wniosku o odesłanie w celu zaopiniowania bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza zgodę Rady na rozszerzenie porządku obrad o tę sprawę.

 

                                             ROZDZIAŁ  VIII

 

Tryb  głosowania.

 

§ 53.

 

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

 

§ 54.

 

1. Porządek głosowania jest następujący:

1/ głosowanie wniosku o odrzucenie projektu uchwały jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2/  głosowanie poprawek do poszczególnych przepisów uchwały, przy czym

     w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3/  głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

2. Przewodniczący ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do

      nich.

3. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

 

§ 55.

 

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady , w głosowaniu jawnym , chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Głosowanie tajne lub głosowanie imienne odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawy.

3. Przyjęcie lub zmiana Statutu Gminy Bejsce wymaga podjęcia uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym.

 

 

§ 56.

 

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów " za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów " przeciw". Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

2. Bezwzględna większość głosów , gdy podstawą jej obliczenia jest liczba parzysta oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się  / reguła

50% +1 głos /.

3. Bezwzględna większość głosów w przypadku nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ważnie oddanych głosów a zarazem tej połowie najbliższą. Bezwzględną większość głosów przepisy prawa mogą odnosić także do ustawowej liczby składu organu lub jej części.

 

§ 57.

 

1. W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki.

Za głosy oddane uznaje się te, które oddano " za" , "przeciwko" i wstrzymujące się".

2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem.

Lista osób głosujących " za", "przeciw wstrzymujących się" jest załącznikiem do protokołu z sesji / z zastrzeżeniem do którego punktu porządku obrad się odnosi/.

3. Głosowanie imienne przeprowadza się w ten sposób ,że radni kolejno

w porządku alfabetycznym wyczytani przez przewodniczącego Rady wrzucają swoje karty do urny. Otwarcia urny oraz obliczenia głosów dokonuje komisja skrutacyjna.

4. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi przez Radę zasadami i na właściwych kartkach. Ustalone zasady głosowania wpisuje się do protokołów z posiedzenia Rady i komisji skrutacyjnej.

 

§ 58.

 

1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczącego.

2. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.

 

 

 

 

                                            ROZDZIAŁ  IX

 

                                               Biuro  R a d y

 

§ 59.

 

1. Powołuje się Biuro Rady do obsługi Rady i jej organów.

2. Działanie Biura Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.

 

C Z Ę Ś Ć   III

 

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

ROZDZIAŁ I

 

Zadania i zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej

 

§ 60.

 

1. Komisja Rewizyjna powołana jest do wykonywania zdań związanych

     z realizacją funkcji kontrolnej Rady w zakresie wynikającym z:

     1/ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

     2/ ustaw szczególnych w tym ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r.

         o zamówieniach publicznych,

     3/ statutu gminy,

     4/ uchwał Rady.

2. Komisja spełnia ponadto funkcję opiniodawczą oraz inicjującą.

3. Zakres działania komisji obejmuje zadania własne gminy.

4. Do komisji w zakresie nie uregulowanym w tym rozdziale mają odpowiednie zastosowanie przepisy część II rozdziału II.

 

§ 61.

1. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić przewodniczący Rady i          jego zastępcy.

2. W razie przyjęcia przez członka Komisji Rewizyjnej funkcji przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego Rady albo utraty mandatu radnego Rada podejmuje uchwałę o jego odwołaniu  ze składu komisji.

Do czasu odwołania zostaje on zawieszony w pracach komisji przez przewodniczącego komisji.

 

 

 

 

§ 62.

 

W wykonaniu zadań o których mowa w § 60 Komisja Rewizyjna :

1/ kontroluje działalność Wójta w zakresie:

        a/ przestrzegania prawa w tym:

         statutu gminy, uchwał Rady obowiązujących regulaminów oraz innych przepisów,a w szczególności tych, które nie podlegają kontroli lub nadzorowi zewnętrznemu,

       b/  wykonywania budżetu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych , aktami wykonawczymi do ustawy oraz uchwałami Rady,

       c/  gospodarowania mieniem komunalnym w granicach określonych przez ustawy,

      d/ zawierania umów i porozumień,

      e/          rozpatrywania przez Wójta skarg na kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

      f/ sposobu rozpatrywania i załatwiania interpelacji i wniosków radnych oraz wniosków i skarg obywateli jak również organizacji społecznych,

      g/ stanu realizacji całościowej jego zarządzeń.

 

   2/ kontroluje działalność jednostek organizacyjnych gminy w zakresie gospodarki finansowej i zarządzania mieniem komunalnym,

   3/    kontroluje działalność jednostek pomocniczych w zakresie gospodarki finansowej i zarządzania mieniem komunalnym,

   4/    gromadzi, analizuje i opracowuje dla potrzeb oceny Wójta :

         a/ sprawozdania Wójta z wykonania uchwał Rady,

         b/ opinie innych komisji Rady w sprawie skutków podjętych

   i wykonywanych uchwał Rady i zarządzeń Wójta zwłaszcza w zakresie 

   spraw finansowych oraz mienia komunalnego,

         c/ wyniki kontroli zewnętrznej i wewnętrznej Wójta oraz jednostek

            organizacyjnych gminy,

   5/    współpracuje z właściwymi komisjami Rady w rozpatrywaniu skarg na działalność radnych lub Wójta jak również w rozpatrywaniu i załatwieniu wszelkich wniosków, a także w przygotowywaniu projektów stanowisk Rady w sprawach  skarg i wniosków,

   6/    sporządza opinie z wykonania budżetu gminy:

     a / na podstawie złożonych przez Wójta sprawozdań rocznych

        z wykonania budżetu gminy na wzorach Rb,

     b/ zawierające konkretne oceny odnoszące się do wykonania budżetu to jest

       do realizacji dochodów i wydatków budżetowych / plan - wykonanie / ,

     c/ na podstawie przeprowadzonych kontroli w zakresie realizacji budżetu

        w toku roku budżetowego lub po jego zakończeniu oraz w oparciu o inne

       wiarygodne dokumenty,

  7/     przygotowuje coroczne opisowe oceny pracy Wójta.

  8/ rozpatruje wyniki kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej jak  NIK , RIO , UW dotyczące zakresu działania,

  9/ opiniuje przedłożone jej wnioski,                                                                                

10/ informuje Radę o nieprawidłowościach w działalności komisji stałych

         i doraźnych,

11/ wykonuje inne zadania nie objęte planem pracy a zlecone na bieżąco przez Radę.

 

ROZDZIAŁ  II

 

Tryb przeprowadzania kontroli

 

§ 63.

 

Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów gminy, uwzględniając kryteria legalności, celowości, gospodarności, rzetelności, sprawności organizacyjnej.

 

§ 64.

 

1. Komisja przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu kontroli //kontrole planowe / a ponadto w zakresie nie objętym planem kontrole doraźne:

1/ na zlecenie Rady,

2/ na wniosek Przewodniczącego Rady w przypadkach szczególnie   

      uzasadnionych,

2. Charakter kontroli doraźnych mają także:

1/ badania wykonania zaleceń pokontrolnych/ kontrola sprawdzająca/,

2/ rozpatrywanie skarg i wniosków / kontrola skargowa/.

3. Roczny plan kontroli uchwalony przez komisję obejmuje w szczególności: przedmiot , zakres i termin kontroli. Plan ten zatwierdza Rada wraz

z rocznym planem pracy komisji. Wzór planu kontroli stanowi załącznik nr 5 do statutu.

4. W przypadkach, o których mowa w ust.1 pkt 2 w razie konieczności niezwłocznego podjęcia czynności kontrolnych z uwagi na interes gminy ustalenia te akceptuje Przewodniczący Rady i przedkłada na najbliższej sesji do zatwierdzenia Radzie.

 

§ 65.

 

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych Komisja Rewizyjna na swym posiedzeniu przygotowuje szczegółowy program kontroli, który zawiera:

         1/ oznaczenie kontroli / numer, zakres/,

         2/  cel kontroli to jest określenie kierunku badań kontrolnych i problemów

              wymagających oceny.

         3/ analizę przedkontrolną to jest przedstawienie podstawowych problemów

         gospodarczych, finansowych i organizacyjno - administracyjnych

   związanych z tematyką kontroli, a także realizacji wniosków poprzedniej

   kontroli,

         4/ analizę stanu prawnego dotyczącego tematyki kontroli,

         5/ szczegółową tematykę kontroli,

         6/ wskazówki metodyczne to jest określenie sposobu, technik

         przeprowadzenia kontroli, zwłaszcza problemów na które należy zwrócić

        uwagę, dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania,

  wskazówki o charakterze techniczno - organizacyjnym,

         7/ założenia organizacyjne to jest podział zadań pomiędzy uczestników

         kontroli, termin poszczególnych czynności,

         8/ wykaz aktów prawnych dotyczących kontroli.

 

§ 66.

 

1. Przewodniczący Rady wystawia imienne upoważnienia do przeprowadzenia każdej kontroli dla osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego zgodnie

     z wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do statutu.

2. Przewodniczący komisji zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej

o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

3. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do:

1/ zapewnienia zespołowi kontrolnemu właściwych warunków lokalowych

    i technicznych w tym możliwości sporządzania kserokopii dokumentów na sprzęcie znajdującym się w jednostce kontrolowanej,

2/  pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolnemu dokumentów lub złożenia wyjaśnień.

 

§ 67.

 

1. Przed przystąpieniem do czynności kontrolujący obowiązani są okazać bez wezwania kierownikowi jednostki kontrolowanej upoważnienia, o którym mowa w  § 66 ust.1. Imienne upoważnienie po przeprowadzeniu kontroli załącza się do        akt kontroli.

    Zespół kontrolny powinien przeprowadzić kontrolę zgodnie z planem kontroli

    oraz zgodnie z obowiązującym prawem, zwłaszcza w zakresie ochrony

    tajemnicy państwowej i służbowej, a także w sposób nie utrudniający zwykłe

    funkcjonowanie jednostki kontrolowanej.

2. Zespół kontrolny ma prawo:

1/ wstępu do pomieszczeń i innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2/ wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz innych akt

i dokumentów znajdujących się w jednostce kontrolowanej i związanych

    z jej działalnością,

3/ zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,

4/ żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli przy czym na żądanie pracownika wyjaśnienia utrwalone są w formie protokołu,

5/ oględzin obiektów związanych z tematyką kontroli,

6/ sporządzania dla członków kontroli odpisów i kserokopii dokumentów jednostki kontrolowanej,

7/ przedstawiania zaleceń pokontrolnych dla kierownika jednostki kontrolowanej.

 

§ 68.

 

Zadaniem zespołu kontrolnego jest:

    1/ rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

    2/ porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym przez przepisy prawa,

    3/ ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

   4/ wskazanie sposobów usunięcia stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości,

   5/ wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

 

§ 69.

 

1. Komisja Rewizyjna dokumentuje przebieg oraz wyniki czynności kontrolnych

    i specjalnie w tym celu zakłada i prowadzi akta kontroli. Akta kontroli obejmują materiały dowodowe i inne dokumenty związane z czynnościami kontrolnymi.

Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.

2. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo wglądu do akt kontroli.

3. Komisja Rewizyjna sporządza niezbędne odpisy dokumentów lub odpowiednie wyciągi.

4. W przypadkach szczególnie uzasadnionych może zażądać sporządzenia zestawień lub obliczeń na podstawie dokumentów od pracowników kontrolowanej jednostki za pośrednictwem kierownika tej jednostki.

 

§ 70.

 

W razie dokonywania oględzin sporządza się protokół oględzin.

Wzór protokołu stanowi załącznik nr 7 do statutu.

 

 

 

 

 

 

§ 71.

 

1. Komisja sporządza protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień. Wyjaśnienia ustne zainteresowana osoba składa wobec co najmniej dwóch członków komisji według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do statutu.

2. Na żądanie zainteresowanej osoby wyjaśnienia mogą być złożone w formie pisemnej. Warunkiem ich przyjęcia jest ich własnoręczne sporządzenie przez zainteresowaną osobę.

 

§ 72.

 

1. W przypadkach szczególnie uzasadnionych Komisja Rewizyjna może postanowić o zasięgnięciu opinii specjalisty w danej dziedzinie wiedzy lub praktyki zlecając mu sporządzenie stosownej opinii na piśmie.

2. Dowód z opinii specjalisty załącza się do akt kontroli.

 

§ 73.

 

1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolny sporządza protokół, który podpisują wszyscy jego członkowie obecni podczas kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół powinien zawierać:

1/ nazwę jednostki kontrolowanej oraz nazwę organu sprawującego nadzór,

2/ imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej oraz okres jego zatrudnienia w tej jednostce,

3/ imiona i nazwiska członków zespołu kontrolnego oraz daty i numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,

4/ datę i wskazanie miejsca, czasu i przedmiotu kontroli,

5/ opis stanu faktycznego stwierdzonego w czasie kontroli,

6/ wskazanie stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości z podaniem podstawy faktycznej i prawnej - dowodów na podstawie których zostały ustalone ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne,

7/ wykaz dokumentów załączonych do protokołu,

8/ zastrzeżenie , że służy tylko do użytku służbowego,

9/ w przypadku gdy protokół zawiera informacje objęte tajemnicą służbową lub państwową zaopatruje się go w odpowiednią klauzulę,

10/ projekt wniosków pokontrolnych,

11/ adnotację o zapoznaniu się z protokółem kierownika jednostki kontrolowanej zaopatrzoną podpisem tego kierownika.

 

 

 

3. W razie ujawnienia w czasie prowadzonej kontroli  dowodów, z których wynika uzasadnione podejrzenie ,że popełniono przestępstwo - Komisja Rewizyjna przedstawia sprawę Przewodniczącemu Rady celem zawiadomienia                organów ścigania.

4. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania do protokółu pisemnych wyjaśnień lub uwag co do treści protokółu oraz przebiegu kontroli. Uwagi przekazuje przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej w terminie 7 dni od dnia podpisania protokółu lub od dnia odmowy jego podpisu.

Uwagi stanowią załącznik do protokołu pokontrolnego.

5. Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej, podpisuje zespół kontrolny czyniąc w protokóle wzmiankę

o odmowie podpisania przez kierownika jednostki.

Kierownik jednostki kontrolowanej , który odmówił podpisania protokółu ma obowiązek złożyć zespołowi kontrolnemu pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.

6. Odmowa podpisania protokółu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.

7. Oryginał protokółu przechowywany jest wraz z aktami kontroli przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Odpisy przekazywane są Przewodniczącemu Rady oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.

W przypadku kontroli jednostki organizacyjnej także Wójtowi.

 

§ 74.

 

Po otrzymaniu protokółu kontroli Przewodniczący Rady na najbliższej sesji umieszcza w porządku obrad punkt dotyczący przyjęcia zaleceń pokontrolnych.

 

§ 75.

<P class=MsoNormal style="M

Powrót